Manuál pro učitele
Tschechisch Schritt für Schritt
Lekce 8
Zobrazit všechna schémata z lekce 8
V této lekci se studenti naučí budoucí čas slovesa být, imperfektivních sloves a sloves pohybu jít, jet a letět.
Pro výuku češtiny jako cizího jazyka jsem rozdělila české futurum do čtyř skupin:
1. sloveso být (budu)
2. imperfektivní slovesa (budu dělat)
3. slovesa pohybu (půjdu, pojedu, poletím, ponesu, povedu, povezu… atd.)
4. perfektivní slovesa (udělám)
V této lekci se tedy studenti naučí první tři skupiny. S perfektivními slovesy se seznámí v lekci 12.
str. 84/cv. 1 a 2
Plné znění textu najdete v textové příloze na str. 239.
1. poslech (bez textu). Studenti poslouchají text a zaškrtávají správné odpovědi ve cv. 1 v učebnici.
2. poslech (bez textu). Studenti poslouchají text a doplňují cv. 2 v učebnici.
Aktivita 1: Schéma S8A. Studenti řadí rozstříhaný dialog.
Str. 85: Zde studenti procvičují budoucí čas slovesa být (budu) a imperfektivních sloves (budu dělat).
Str. 86:
Anglicky mluvící studenti si zapamatují slovo jet, které používáme pro dopravu pomocí dopravních prostředků, připodobněním k anglickému "jet plane", tryskáč, což je nade vši pochybnost dopravní prostředek. Tato mnemotechnická pomůcka ovšem trochu kulhá, protože "jet letadlem" neříkáme.
str. 87 a 88:
Poznámka: Na těchto dvou stranách se učí budoucí čas sloves pohybu. Učit pouze jít, jet a letět bez vyjádření cíle pohybu je ovšem nesmysl, a proto se zde učí rovnou spojení jít, jet, letět na + destinace. Zavádím zde termín "na-slova" , tedy slova, která v akuzativu i lokálu používají prepozici "na". Tento termín vznikl z toho důvodu, že užití prepozice na v tomto významu provází řada výjimek a pravidla nejsou příliš průhledná (prepozice na se používá pro otevřený prostor, povrch, lokality, instituce, ostrovy a poloostrovy, ale taky pro akce a aktivity, např. jdu na koncert, na diskotéku, na výstavu). Tzv. "na-slova" pečlivě procvičujeme. Studenti by se je měli naučit používat automaticky. Pokud si je tímto způsobem osvojí, nebudou mít později problémy s užíváním prepozic do a k (srv. do školy a ke škole).
Aktivita 1: Schéma S8B. Všechny kartičky rozstříháme. Studenti je řadí do tří sloupců podle toho, jestli uvedené výrazy potřebují prepozici do, na nebo k (prepozice můžeme nadepsat). Pak můžou všechna slova kombinovat ve větách (Jdu na výstavu do galerie, na návštěvu ke kamarádovi) nebo plánovat vlastní program.
Poznámka: V této souvislosti si asi řeknete, že studenti ještě nemůžou používat prepozice do a k/ke, protože ještě neznají genitiv a dativ. Jednak se však výrazy typu jdu do práce nebo jdu k doktorovi můžou naučit jako fráze, jednak deklinace v celé učebnici není prioritou. Prioritou je správné užití sloves a prepozic (např. zde rozlišení prepozic do, na a k/ke).
Aktivita 2: Schéma S8C. Tento text s vynechanými destinacemi můžeme dát studentům další den jako "memory test". Studenti doplňují "na-slova".
Aktivita 3: Schéma S8D. Studenti řadí zpřeházený text o profesoru Higginsovi.
Aktivita 4: K procvičení "na-slov" lze použít následující aktivitu. Studenti radí učiteli nebo sobě navzájem. Např.:
Mám velký hlad. - Musíš jít na oběd!
Ztratil jsem pas.- Musíš jít na ambasádu!
Chci poslouchat krásnou hudbu. - Musíš jít na koncert.
Aktivita 5: K procvičení "na-slov" můžeme využít Schéma S8E. Studenti se ptají jeden druhého tak, aby zjistili program celého týdne. Tuto aktivitu lze opět uvést tím, že se z diáře ztratily/vymazaly údaje, které je třeba zjistit.
Např. Kam půjdeš nebo pojedeš v pondělí? – V pondělí pojedu autem na konferenci.
str. 90/cv.18:
Aktivita 1. "Grab game." Učitel předem rozstříhá tabulku se slovy, která
se v textu vyskytnou (Schéma
S8H), a předučí jejich význam. Poté vyzve studenty, aby
poslouchali text a uchopili vždy to slovo, které uslyší. Individuální studenti
můžou slova řadit v pořadí, jak je slyší. (Aktivita Petry Bulejčíkové)
Aktivita 2:
Schéma S8F. Studenti poslouchají
text a doplňují vynechaná slova.
Varianta: Lze psát jako "memory test", test paměti. V tomto případě studenti doplňují to, která si pamatují z předchozího poslechu a četby.
Aktivita 3:
Schéma S8G.
Studenti poslouchají text. Opravují nesprávná slova.
Aktivita 4: Roleplay.
Manžel a manželka se domlouvají, kam pojedou o víkendu/na dovolenou/na Vánoce a
co tam budou dělat.
Rodiče a pubertální děti se
domlouvají, kam pojedou o víkendu/na dovolenou/na Vánoce a co tam budou dělat.
Aktivita 5: Roleplay. Každý student dostane učitelem předem připravený papírek, na němž je napsáno, kdy a kam chce jet na dovolenou. Diskutují v párech a snaží se jeden druhého přesvědčit o svém názoru. (Papírky si můžou předem připravit i studenti a pak si z nich losují.)