Manuál pro učitele
Lekce 6
Komunikace: Studenti se naučí hovořit o minulých událostech.
Gramatika: Studenti se naučí aktivně používat minulý čas.
Vstupní aktivita: Učitel napíše na tabuli téma: Kdo to je? Předem si připraví obrázky slavných osobností, které už nežijí (např. z www.google.com). Ukáže studentům vždy jeden obrázek a ptá se:
Učitel: Kdo je to?
StudentI. To je Marylin Monroe.
Učitel: A co dělala? Byla zpěvačka, herečka nebo politička...?
Studenti: Zpěvačka.
Učitel píše všechny profese na tabuli, ověřuje, zda je studenti znají. Může přidat i nové profese: malíř, spisovatel, režisér, skladatel. Poté vyzve studenty, aby si otevřeli knihu. a ukáže jim fotografie Masaryka a Němcové (zároveň lze předvést i na banovkách). Zeptá se jich, kdo je to, a řekne jim, že odpověď zjistí poslechem. Následují cvičení
str. 50/ cv. 1, 50/ cv. 2
Aktivita: Opakování Dialogu 1. Schéma 6A. Rozstříhat, skládat.
Poté následují cvičení:
str. 51/ cv. 6, 51/ cv. 7, 51/ cv. 8
Aktivita 1: Procvičení a osvojení minulých příčestí, tj. "-l forem". Schéma 6B. Rozstříhat, řadit k sobě nebo hrát jako pexeso.
Aktivita 2: Učitel si předem připraví obrázky ze Schéma 3Y a očísluje je (je jich celkem 12). Rozvěsí je na přeskáčku po třídě na různá místa (v papírnictví lze k tomuto účelu koupit hmotu na lepení). Vyzve studenty, aby si na svůj papír napsali čísla od jedné do dvanácti. Poté studenti chodí po třídě a připisují slovesa v minulém čase.
str. 50/cv. 4
Dialog 2
1. poslech (bez textu):
Učitel napíše na tabuli/papír na 2 otázky:
Co dělal včera Martin?
Co dělala včera Irina?
Studenti mají odpovědět. Samozřejmě slyší více sloves, ale cílem je slyšet alespoň několik.
2. poslech (bez textu). Kvíz Schéma 6P. Studenti poslouchají a zatrhávají odpovědi v kvízu.
str. 50/cv. 3
Aktivita 1: Opakování Dialogu 2. Rozstříhat, skládat. Schéma 6C.
Aktivita 2: Dril na minulý čas Co jsi dělal/dělala včera? Schéma 6O .
Aktivita 3: Učitel použije kartičky s infinitivy (např. dělat, mít, jíst apod.). Ukazuje je jednu po druhém studentům. Studenti tvoří věty v minulém čase (např. Nedělal jsem nic. Měl jsem hlad. Jedl jsem v restauraci. apod.)
Aktivita 4: "Chumelenice". Učitel rozdá studentům rozstříhané proužky papíru ze Schéma 6D tak, aby měl každý jeden výraz. Studenti vstanou a chodí po třídě. Vždy v páru tvoří otázku a odpověď, např.: Co jsi dělal včera? – Tancoval jsem na diskotéce, přičemž musí respektovat rod tázaného (srv. Co jsi dělala včera? – Tancovala jsem na diskotéce.) Poté si kartičky vymění a obdobně pokračují dále.
Aktivita 5: Učitel rozdá studentům rozstříhané proužky papíru ze Schéma 6E tak, aby měl každý jeden výraz. Studenti se hledají a tvoří páry podle toho, která otázka a odpověď tvoří smysluplný dialog. Poté přečtou svůj "minidialog" ostatním.
Aktivita 6: Učitel okopíruje každému studentovi Schéma 6F. Studenti chodí po třídě a snaží se zjistit co nejvíc informací. Poté následuje diskuse o nejzajímavějších zjištěných faktech.
str. 52/17
Aktivita 1: Kvíz k textu. Schéma 6G. Studenti poslouchají a zatrhávají.
Aktivita 2: Schéma 6H. Lze využít k libovolnému zpracování.
Aktivita 3: Samostatná práce Schéma 6S. Studenti porovnávají, co dělali, když byli malí, a co dělají teď.
str. 53/23
Modifikace cvičení Schéma 6I. Lze využít např. jako domácí úkol.
str. 55/Komiks
Aktivita 1: Schéma 6J. Rozstříhat, skládat. Kontrola poslechem.
Aktivita 2: Zopakování komiksu. Schéma 6K. Studenti doplňují výrazy z tabulky.
Aktivity po dokončení lekce
Opakování: Aktivita k zopakování lekcí 1 – 6 (vhodné např. jako opakování před testem) Schéma 6N. Rozstříhat a skládat nebo hrát jako párovačku (popis viz předchozí lekce).
Projekt 6
Projekt Schéma 6Q. Kdo to byl? Co dělal/dělala?Proč je slavný/slavná? Projekt můžete zkompletovat podle vlastního uvážení (doplníte osobnosti z českých bankovek či jiné slavné osobnosti českých dějin). Studenti mají za úkol zjistit informace od svých českých kamarádů/lidí na ulici/na internetu. Je žádoucí doplnit Schéma 6Q obrázky či fotografiemi, které najdete na www.google.com nebo ve www.wikipedia.cz.
Test 6
Po dokončení lekce můžete zadat studentům opakovací test Schéma 6T, část pro učitele Schéma 6U.
Test 1 – 6
Po dokončení lekce můžete zadat studentům velký opakovací test lekcí 1 – 6 Schéma 6L, část pro učitele Schéma 6M.