Schéma S19A:

 

 

 

týden................................Indonézie   

                                 odcházet/odejít................................anglicky

 

muzeum.........................čekat /počkat      

 

          doktor                          Pavel                         rande

 

pracovat                              slyšet/uslyšet        

 

                    kráter                          zvát/pozvat         

 

Vlaďka                            sympatický                

 

                         bydlet

 

 

Jitka

S ………………………………. a ………………………………. jsem se poprvé potkala v roce 1999 v Ekvádoru u krásného vulkanického jezera, které je 3000 metrů nad mořem. Pracovala jsem v  Ekvádoru,sama Češka mezi Angličany, Američany a Ekvádorci. Jednou jsem jela na výlet do hor. Bylo krásné ráno. Stála jsem sama u jezera a dívala jsem se dolů do ……………………………….  Najednou jsem………………………………., jak někdo česky říká: „To je krása, viď!“ To bylo překvapení - Češi v Ekvádoru! Pavel a Vlaďka se tam zastavili na cestě kolem světa. ………………………………. je domů a od té doby jsme kamarádi. A kde jsou teď? Asi někde v Thajsku.

 

Linda

V roce 2001 ………………………………. jako učitelka angličtiny v mezinárodní jazykové škole v Budapešti v Maďarsku. Vždycky, když přišel nějaký nový učitel, jsem s ním musela projít školu a všechno mu vysvětlit. Jednou přišel jeden učitel, který mi byl moc ………………………………. . Asi půl hodiny jsem mu vysvětlovala, jak musí používat počítač a jak funguje náš speciální program. Moc nemluvil a jen se usmíval. Když ………………………………., řekla jsem řekla kolegyni: „Snad tomu bude rozumět!“ A ona reagovala: „Kdo, Robert Brown? To je ten člověk, co ten program udělal! To je autor toho programu!“ No, a pak zazvonil telefon a Robert - dneska můj manžel - mě pozval na .................................................... rande.

 

Radka

Minulý rok na podzim jsem se probudila ráno a nebylo mi dobře. Bolela mě hlava a v krku. Řekla jsem si, že nepůjdu .do práce, ale půjdu k .................................................. Asi deset minut jsem musela ................................................... na tramvaj. Byla zima, pršelo a já jsem měla špatnou náladu. Když tramvaj konečně přijela, nastupovalo hodně lidí a nějaký člověk do mě strčil. „Prosím vás, co děláte?“ vykřikla jsem. „Vy jste slon!“ Pak jsem přišla k ................................................... a asi hodinu jsem tam ........................................... Když mě sestra zavolala do ordinace, byl to šok: za stolem seděl ten „slon“ z tramvaje! No, a teď s ním chodím už skoro rok….

 

Pavel

V roce 1992 jsem pracoval v městském.......................................................... Jednou v létě udělalo muzeum výstavu o ................................................... Výstava byla docela populární  a chodilo tam hodně turistů. Protože mluvím..............................................., tak jsem s nimi  chodil po výstavě a ukazoval jsem jim fotografie. „Tohle je Jakarta,“ řekl jsem u jedné fotografie. „Ano, a tady v tom domě......................................................,“ řekl anglicky jeden z turistů. A tak jsem se seznámil s Aangem.  Píšeme si, Aang jezdí do Česka a já jsem byl v roce 1995 na tři ......................................... v .......................................................... To bylo super!

 

Schéma S19B

 

Detektivka „Tragická hádka“ (L19, s.201)

 

1.   vstupní konverzace: učitel řekne studentům, že budou dělat/číst detektivku, potom se ptá studentů na otázky (případně studenti diskutují ve dvojicích):

         např.:   Máte rádi detektivky? Proč ano/ne?

                   Jak často čtete detektivky?

                   Jaký je váš oblíbený autor? / Jaká je vaše oblíbená detektivka?/Jaká je vaše oblíbená postava z detektivky?

                   Díváte se na detektivky v televizi? Máte rádi kriminální seriály?

                   Jakou detektivku jste četli naposled?

 

 

2.   práce s klíčovými slovy:

a) učitel rozdá studentům nastříhaná klíčová slova, studenti seřazují/odhadují jejich pořadí (viz příloha A, s. 2)

 

b) na základě klíčových slov studenti (ve dvojici/skupině) vymýšlejí a píšou vlastní detektivku, v textu musí použít všechna klíčová slova, (+vymyslet i název!)

 

 

3.   seznámení s těžkými slovy z textu: kopie slovní zásoby z učebnice (viz příloha B, s.3)

 

 

4.   poslech textu: učitel záměrně neřekne studentům název detektivky!

 

a) 1. poslech: studenti podle poslechu seřazují klíčová slova

 

    b) 2. poslech: kopie cvičení z workbook (bez názvu detektivky), tvrzení ANO/NE (viz příloha B,

    s.3)

 

 

5.   vymýšlení/odhalování názvu textu:

 

a) studenti sami vymýšlí název pro tuto detektivku

 

     b) studenti hrajou „šibenici“ a odhalujou skutečný název detektivky

 

 

6.   doplňování prepozic do textu:  kopie textu z učebnice, studenti nejdřív doplňujou prepozice, poté

kontrolujou poslechem

 

 

 

 

 

Příloha A

 

 

revolver

opilý

mladá žena

pohádat se

zabít

podzimní den

zamilovat se

mrtvý přítel

 

 

 

 

 

 

 

 

Příloha B