Manuál pro učitele
Tschechisch Schritt für Schritt
Lekce 9
Zobrazit všechna schémata z lekce 9
V této lekci se studenti naučí podstatná jména v plurálu nominativu a akuzativu (kromě nominativu pl. životných maskulin, např. doktor – doktoři). Zaměří se taky na výjimky typu ruce, uši, oči. Je to proto, že zvolené téma Lidské tělo (a potažmo i U doktora) tyto nepravidelné formy plurálu vyžaduje.
str. 95:
Aktivita 1: Malovaný diktát. Učitel ukáže studentům prázdnou tabuli/papír, řekneme jim, že tam krásný portrét. Ptá se: Je to muž nebo žena? Když je to muž, pokračuje: Je malý nebo vysoký? Je štíhlý nebo tlustý? Pak namaluje obrys postavy a ptá se na detaily: Jaké má oči? Jaké má vlasy? Co ještě nemá? Atd.
Malovat samozřejmě můžou i studenti.
Aktivita 2: Test paměti. Učitel rychle studentům ukáže portrét nějakého člověka a zeptá se, kdo si všiml nejvíce detailů. Tento postup můžeme opakovat víckrát.
Varianta: Obrázek můžeme také odhalovat postupně. Studenti hádají, jak vypadá člověk na obrázku a vzápětí svou představu korigují podle skutečnosti.
Aktivita 3: K popisu lze také využít obrázek pěti až šesti zvířat, třeba psů. Volíme hodně rozdílná plemena nebo úplně odlišná zvířata. Popisujeme zvíře a studenti hádají, které zvíře z uvedených obrázků máme na mysli.
str. 96:
Koncovku
-a u plurálu neuter můžeme studentům anglicky mluvícím studentům přiblížit
poukazem na skutečnost, že tato koncovka existuje i v angličtině, a to ve
slovech latinského a řeckého původu (bacterium - bacteria, datum - data,
criterion - criteria). Je to vlastně naše společné "antické dědictví".
Aktivita: Schéma S9A. Rozstříhat, nápisy dolů, losovat. Studenti tvoří plurál, případně používají "internacionální slova" v plurálu ve větách.
str. 97/cv. 10
Zvuková nahrávka je dočasně nedostupná.
Poznámka:
V souvislosti
s druhým krokem k českému počítání (2,3,4 + nominativ pl.) můžeme využít
panely slovní zásoby z předchozích i následujících lekcí.
str. 97/cv.11:
Plné znění textu najdete v textové příloze na str. 239.
str. 99:
Aktivita 1: Co je pravda/co není pravda. Schéma S9B.
str. 100/cv. 18:
Plné znění textu najdete v textové příloze na str. 239.
Doporučená písnička: Jaromír Nohavica: Pochod marodů
Texty písní můžete najít na