Připravujeme pro vás nový web. Pomozte nám, prosím, vyplněním krátkého dotazníku zde.

Manuál pro učitele

New Czech Step by Step a
Tschechisch Schritt für Schritt
Lekce 18

 

Zobrazit všechna schémata z lekce 18

 

Lekce se zaměřuje na osvojení konstrukcí líbí se mi, vadí mi, je mi atd. Tématem je oblečení.

 

str. 184/cv.2 :

Plné znění textu najdete v Textové příloze na str. 240.

 

str. 186:

Učitel může nechat studenty, aby se pokusili odvodit sami rozdíl mezi líbit se - chutnat - mít rád - milovat. Napíše na tabuli čtyři sloupce a napíše daná slova (líbit se - chutnat - mít rád - milovat). Požádá studenty, aby si  napsali 5 jídel, 5 českých měst, 5 zemí, roční období, 5 oblečení. Pak studenti čtou tato substantiva učiteli a on je rozděluje do čtyř sloupců podle toho, jaký k nim má vztah. Např: student říká: káva a učitel reaguje: Miluju kávu! a napíše slovo káva pod slovo milovat, atd. Pak studenty nechá, aby si sloupce porovnali a pokusili se odvodit, v jaké souvislosti se tyto výrazy používají. Obrázky zde naznačují význam těchto výrazů (ústa - chutnat - chuťové vjemy, oko - líbit se - často jde o zrakové vjemy, srdíčko - mít rád - permanentní citový vztah a dvě srdíčka - milovat - intenzivní citový vztah). Za poskytnutí obrázků děkuju Marii Poláčkové.

 

str. 187:

Poznámka: U všech těchto velmi frekventovaných konstrukcí nezapomeneme anglicky mluvícím studentům zdůraznit, že člověk (skupina lidí, jiná živá bytost), tedy logický subjekt děje, který děj prožívá, se zde stává gramatickým objektem (srv. I like it - líbí se mi to).  Tyto konstrukce lze přirovnat ke konstrukcím na str. 98  (I have a headache - bolí mě hlava). (K této problematice viz také článek L. H. a Jiřího Pešičky Těší mě a líbí se mi).

 

Aktivita 1: Dialog Alice a Lori, Petra a Toma ze str. 187/cv. 10. Rozstříhat, skládat. Schéma S18A

 

Aktivita 2: Myslete pozitivně! Učitel rozdá studentům obrázky nejrůznějších lidí. Studenti mají za úkol najít něco, co se jim na těch lidech líbí. Pak si můžou navzájem psát psaníčka, kde taky říkají, co se jim líbí na druhých (zadání lze vymezit tak, že to nejsou fyzické věci a jsou to pouze pozitivní věci: Líbí se mi, že jsi často veselý).

 

str. 190:

Aktivita 1:

K procvičení slovní zásoby můžeme využít oděvní katalogy. Ve výuce dětí využijeme dětské vystřihovánky, kdy "oblékáme" papírovou figurku pro různé příležitosti.

 

Aktivita 2: 

Lze hrát i s rozstříhanými obrázky  oblečení.

Student A: Beru si svetr, čepici, bundu, šálu... Kam jedu?

Student B: Jedeš na hory.

Student A: Co ještě potřebuju?

Student B:  Potřebuješ taky rukavice, kalhoty, lyže, brýle...

 

Aktivita 3: Ze staré učebnice mi zbyly dva dialogy, které si můžete libovolně upravit. Schéma S18B.

 

Aktivita 4: Lze si zahrát na módního návrháře a jeho klienta a na základě dotazníku  si navrhnout a  namalovat nové oblečení. Schéma S18C.

Učitelské manuály k jednotlivým lekcím